Consumatorii români adoptă măsuri diverse pentru a atenua impactul scumpirilor asupra bugetului, relevă un studiu recent realizat de Ipsos și RetailZoom. Astfel, românii monitorizează îndeaproape promoțiile (55%) în căutare de opțiuni mai ieftine, cumpără cantități mai mici din produsele necesare (32%) și urmează cu strictețe listele de cumpărături (31%).
Creșterea preferinței pentru promoții este reliefată și de rapoartele retailerilor, care arată că ponderea achizițiilor de produse la promoție a crescut semnificativ față de anul trecut, de la 20.5% în medie pentru 2022 la 24% din total valoare vânzări pentru al doilea trimestru din 2023. Cumpărătorii, retailerii și producătorii au început să acorde o atenție mai mare promoțiilor, chiar dacă acestea nu presupun neapărat prețurile cele mai mici.
În plus, mai arată studiul, consumatorii români apelează la congelarea unor produse alimentare (30%), în timp ce unii explorează, de asemenea, magazine alternative (21%) și aleg să facă achiziții la bax (21%) sau în vrac (18%). Aceste schimbări în comportamentul consumatorilor reflectă efortul acestora de a prioritiza achizițiile esențiale astfel încât să se încadreze în bugetul dat.
Rata inflației în România a fost de 10,3% în luna iunie a.c. față de 10,6% în mai, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, inflația scăzând constant de la un vârf de 16,8% în noiembrie 2022. Alimentele continuă totuși să se afle în topul scumpirilor, cu 18%, cele mai mari creșteri de prețuri (comparativ cu iunie 2022) fiind înregistrate la zahăr (55%), cartofi (32%), unt (31%) și ouă (29%). În acest context, la care s-a adăugat demersul guvernului privind limitarea marjelor comerciale la alimentele de bază pentru o perioadă de 3 luni, obiectivul analizei Ipsos și RetailZoom a fost acela de a identifica modul cum se reflectă aceste creșteri de prețuri în coșul de consum și în percepția consumatorilor.
Un lucru este cert și anume scăderea în termeni cantitativi a cumpărăturilor efectuate de români în primele 5 luni ale anului 2023 (ianuarie-mai) în lanţurile comerciale internaţionale – scădere mai accentuată față de ultimele 5 luni din 2022.
Potrivit studiului amintit, coșul de cumpărături este ajustat mai întâi prin reducerea cantităților de produse alimentare și de îngrijire a casei, urmate de produsele de îngrijire personală. Față de primele 5 luni din 2022, în topul scăderilor înregistrate la achizițiile de produse alimentare în primele 5 luni ale anului curent se regăsesc: zahărul (-36%), conservele de carne (-33%), mălaiul (-24%), uleiul de consum (-28%) și sucul de tip ice tea (-12%).
În comparație cu ultimele 5 luni ale anului precedent, grupele de produse ce au scăzut cel mai mult în opțiunile de achiziție din marile lanțurile de magazine la începutul acestui an (ianuarie-mai 2023) sunt: uleiul și margarina (23%), sosuri și condimente (20%) și băuturile alcoolice (20%). Dar băuturile alcoolice și produsele de băcănie au avut scăderi mai accentuate și față de ianuarie-mai 2022, confirmând astfel comportamentul de restrângere a cumpărăturilor, axat pe reducere și renunțare. Cu mențiunea că, în cazul unelor produse, consumatorii s-au reorientat posibil către alte surse precum en-gros-uri, piețe sau direct la producători.
Studiul Ipsos a fost realizat online prin intermediul platformei Ipsos.Digital, în perioada 26-29 mai 2023, pe un eșantion de 600 cetățeni români adulți, Rezultatele studiului sunt reprezentative pentru populația cu acces la internet. Eroarea maximă de eșantionare la un interval de încredere de 95% este ±4%. Rapoartele RetailZoom sunt reprezentative pentru comerțul modern din România, pentru rețelele internaționale (fără Lidl), fiind construite pe baza unui panel de peste 4.100 de magazine ce transmit săptămânal date electronice cu toate vânzările.