Consumatorii, mai atenți la accesibilitate decât la sustenabilitate

Consumatorii sunt mai interesați în prezent de accesibilitatea produselor și serviciilor decât de sustenabilitate, pentru prima dată de la mijlocul pandemiei. Tendința este reliefată de cea de-a zecea ediție a cercetării globale EY Future Consumer Index (FCI), desfășurată în perioada 18 mai – 7 iunie 2022.

În condițiile în care costurile de trai cresc în spirală în fiecare săptămână, cercetarea arată că peste o treime (35%) dintre respondenți sunt îngrijorați că nu vor avea suficienți bani pentru alte lucruri decât cheltuielile curente de trai. Pentru a reduce costurile, consumatorii nu se limitează la a renunța la produsele esențiale, ci încearcă noi branduri (33%) și trec la branduri private sau “mărci proprii” (21%).

Oamenii se pregătesc așadar pentru o lungă perioadă de criză financiară, în contextul costului tot mai ridicat al vieții și al incertitudinilor geopolitice, subliniază EY Romania în comunicatul de presă pe această temă. Pe fondul încrederii scăzute privind evoluția economică, cei mai mulți caută soluții de a crește controlul asupra propriilor resurse financiare.

Realizat în rândul a 18.000 de persoane din toată lumea, studiul relevă că 79% dintre consumatori sunt preocupați de finanțele lor iar 62% dintre ei se așteaptă să crească și mai mult costul vieții în următoarele șase luni. Preocupările legate de finanțele personale se regăsesc la majoritatea celor intervievați, de la cei cu venituri mici (87%) până la clasa de mijloc (77%) și cei cu venituri mari (64%).

Cercetarea pune în evidență o perspectivă pesimistă a consumatorilor din piețele occidentale, în comparație cu cele emergente și alte piețe. Un număr mult mai mare de consumatori din SUA (54%), Regatul Unit (65%), Germania (84%) și Franța (85%) consideră că viața va rămâne la fel sau se va înrăutăți în următorii trei ani, în comparație cu Brazilia (21%), India (24%), Arabia Saudită (37%) și China (38%). Cu această continuă “mentalitate de urgență permanentă” adoptată în pandemie, oamenii se concentrează din ce în ce mai mult pe controlul cheltuielilor și pe reajustarea priorităților, punctează comunicatul EY Romania.

În ciuda impulsului și a presiunilor tot mai mari pentru a trăi într-un mod mai ecologic, eforturile consumatorilor sunt frânate de creșterea costului vieții. 67% dintre respondenții la nivel mondial spun că prețul ridicat al bunurilor și produselor sustenabile îi descurajează în mod semnificativ să le cumpere. Cu toate acestea, sentimentul consumatorilor față de sustenabilitate s-a îmbunătățit față de mai 2021: mai puțini asociază produsele sustenabile cu o calitate scăzută (67% mai 2021 vs. 58% mai/iunie 2022) sau cu o durabilitate slabă (58% vs. 50%) și tot mai mulți au încredere din ce în ce mai mare în informațiile despre produsele sustenabile de la companiile care le produc (lipsa de încredere a scăzut de la 59% la 51%). Consumatorii caută noi metode de consum conștient, 87% dintre respondenți încercând să nu mai risipească alimente și 36% spunând că vor cumpăra mai multe produse second-hand, în creștere de la 30% în februarie 2022.

Consumatorii înlocuiesc categoriile de cheltuieli neesențiale și caută alternative, făcând ca ceea ce au să fie mai sustenabil. 64% dintre respondenții la nivel global declară că nu mai simt nevoia de a ține pasul cu tendințele sezoniere ale modei, iar mai mulți (69%) încearcă să își repare bunurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce reprezintă o provocare pentru comercianți. 60% dintre respondenți afirmă că se simt mai confortabil în propria piele, bazându-se mai puțin pe frumusețe și produse cosmetice pentru a-și spori încrederea.

Sondajul mai arată că un număr mic, dar în creștere, de respondenți sunt interesați să exploreze experiențele digitale emergente. Aproximativ unul din zece (12%) dintre respondenți (18% în rândul milenialilor și 15% în rândul generației Z) au folosit monede digitale, au experimentat metaversul (9%) sau au cumpărat un produs virtual (8%), în mare parte consumatori mai tineri și mai înstăriți.

Cu toate acestea, pe măsură ce lumea digitală se extinde, consumatorii devin extrem de precauți în ceea ce privește partajarea datelor lor. La nivel global, 86% dintre aceștia spun că sunt îngrijorați de furtul de identitate și posibile fraude iar 72% sunt îngrijorați atunci când împărtășesc informații personale pe un site web ori într-o aplicație. În plus, după cum precizează comunicatul EY Romania, 80% dintre respondenții cuprinși în acest studiu se declară îngrijorați de aplicațiile care le urmăresc mișcările; temeri care sunt resimțite puternic de toate generațiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like