Interviu: “Inovația cu rost redefinește jocul în industrie”

Deși “copil minune”, IT-ul românesc are nevoie de mai mulți “pionieri” pentru a trece oficial de la etapa outsourcing la cea de inovare. Cel puțin asta își dorește Dan, el însuși un “pionier” în ale vieții și business-ului, inclusiv în industria IT. Promotor al inovației cu direcție, riguros documentată, el susține combinația dintre pasiune, capacitatea de a observa oportunitățile dar și blocajele în descoperirea utilității reale a produsului ori serviciului oferit. Și, nu în ultimul rând, Blue Ocean Strategy. Mai multe despre strategia sa preferată, factori de succes și calități cheie ale antreprenorilor din IT și nu numai, în interviul oferit de Dan Mocanu, consultant, coach și antreprenor.

Realitatea este modelată de filtrele percepțiilor noastre

Well Magazine: “Sunt un explorator în posibilitate”, ați afirmat într-un alt interviu. Care e cea mai importantă descoperire pe care ați făcut-o de când explorați?

Am descoperit că realitatea în care trăim este modelată de filtrele percepțiilor noastre, pe care le creăm sau le moștenim. Că suntem creatori conștienți și inconștienți de paradigme, de felurile in care percepem viața si realitatea. Odată dezvăluite aceste percepții, noi feluri de a privi, trăi, simți și acționa devin posibile.

La 23 de ani am început să cânt la orgă, fără să fi studiat vreun instrument. La Biserica Luterană, eu fiind creștin ortodox. După patru ani am susținut un recital de orgă de 50 de minute cu lucrări mari de Bach. Am ajuns la Microsoft în 1996, când era pe val, fără să fi știut să programez, fără experiență în industria de IT și fără educație formală în domeniu. Am creat câteva sisteme inovatoare, recunoscute la nivel de companie. Am devenit antreprenor în servicii de consultanță, coaching și facilitare și am văzut că viitorul nu este ceva predefinit de experiența din trecut ci este creat în prezent. Important este să disting ce anume din trecut este pus în viitor și cum pot să îl duc înapoi în trecut, și să fac loc posibilităților din viitor.

Cum bine a spus Henri Ford: “Dacă crezi că poți face ceva, ai dreptate, dacă nu crezi că poți face ceva, ai dreptate”.

Noi alegem cum ne folosim timpul, atenția și energia

Well Magazine: “Cu toții suntem antreprenori în propria viață”, spuneați în același context. În ce sens?

De când ne trezim până adormim, folosim timpul, atenția și energia noastră în activități și acțiuni pe care noi alegem să le facem (chiar și cele impuse le facem, până la urmă, tot cu acordul nostru). În felul acesta, suntem egali în fața succesului și a eșecului, la fel ca în antreprenoriat. Dacă investiția noastră de timp, atenție și energie duce la rezultatele și calitatea vieții dorite, aceasta reprezintă o investiție (un câștig), dacă nu, vorbim de un cost (o pierdere). Nu există limitare în inovația în valoare, chiar și eșecul și pierderile pot fi transformate în lecții de viață utile. Depinde de noi, de perspectiva fundamentală pe care o avem despre noi și despre lume și viață.

La job, spre exemplu: mă simt bine, pot să mă dezvolt, sunt recunoscut și sunt mulțumit de venit? Dacă da, timpul, atenția și energia sunt utlizate cu succes. Dacă nu, sunt în pierdere și poate chiar spre falimentul emoțional, fizic etc.

Puțini pionieri au devenit “trendsetteri”

Well Magazine: Cum vedeți astăzi sectorul antreprenorial românesc – “în Borcan sau în Ocean?”

Sectorul antreprenorial românesc este cu precădere în borcan. Vasta majoritate a companiilor dintr-un sector are creșteri și profit reduse. În ocean, creșterea și profitul sunt mari și cresc accelerat. Dacă ne uităm în sectorul IT, în 2019, din 19,995 de firme, 3% (aproape 600) generează 47% din venitul total și un profit de 59% din total. Restul de aproape 19,395 aduc numai 53% din venitul total, respectiv 41% din profitul total.

Avem foarte puțini “pionieri” care au devenit “trendsetteri” sau jucători globali sau care au făcut un “exit” cu bani mulți, în urma achizitionării de către companii globale. Printre aceștia se numără UiPath, Vector – achiziționat de FitBit, Brainient (Teads), TalentBuddy (Udemy) și eMag (Naspers). Cei interesați pot studia top 20 al exit-urilor românești.

Coachingul, oglindă sau provocare

Well Magazine: Ce au în comun, în opinia dvs, coachingul și IT-ul – acest “copil minune” al industriilor din România?

“Copiii minune” sunt pionierii din orice industrie. Când Nadia Comăneci a luat prima notă de 10, a pus România pe harta gimnasticii. La fel s-a întâmplat în tenis cu Ilie Nastase. În IT, UiPath este un jucător global în Robot Process Automation sau RPA în categoria de soluții enterprise. Este important de notat că utilitatea cheie oferită de UiPath a existat încă de la început, de la faza de “concept pe șervetel”. Mugurele de utilitate a crescut odată cu succesul în piață, care se datorează utilității cheie pe care o oferă – automatizarea vizuală a proceselor în companii de orice mărime și crearea unei soluții enterprise care leagă toate soluțiile deja existente. Industria de IT din România se află mai ales în zona de “outsourcing”, în zona de “mână de lucru” și mai puțin în zona de servicii și produse inovatoare, care pot crea o cerere nouă la nivel național și global.

Coachingul poate fi util întreprinzătorilor din IT ca o oglindă sau ca o provocare în a-și menține suflul de întreprinzători, de inovatori, de creatori cu rost. Îi poate sprijini, de asemenea, să se concentreze pe direcția în care merge afacerea, să acorde mai mult timp strategiei de diferențiere la cost total scăzut.

Inovația în utilitate este esențială

Well Magazine: De unde pot începe tinerii pasionați de IT explorarea acestui ocean de posibilități?

Să se educe în formularea de strategii de pionierat, să acorde mult timp validării utilității produsului sau serviciului, să facă acel plan de valoare “Value Plan” înainte de a face un plan de afaceri și, mai ales, să reziste tentației de a se arunca în apă cu capul înainte, conform zicalei “văzând și făcând”.

Pentru antreprenoriatul de “hobby” nu există reguli. Aici este important să începi, să faci primii pasi, să te arunci în apă și dacă ai noroc să îți și iasă o afacere viabilă pe creștere. 90% din afacerile de hobby nu rezistă mai mult de 1-2 ani.

TimePal a fost o idee grozavă de afaceri care a eșuat grandios pentru că și eu și asociatul meu ne-am lăsat hipnotizați de laudele celor din jur, de rezultatul foarte bun al studiului de caz tradițional efectuat cu 500 de participanți, de adrenalina unui început și… nu ne-am făcut temele. TimePal a fost primul serviciu de concierge la scară largă, destinat angajaților care lucrează în clădiri mari de birouri. Am crezut că eliberând 30 de ore din timpul lor liber cu ajutorul aplicației noastre de web și al asistenților personali de la clădiri, clienții vor da buzna. Ceea ce nu s-a întâmplat. De ce? Pentru că nu ne-am pus prima întrebare din Blue Ocean Strategy: “Cum se descurcă deja oamenii fără produsul nostru? Care sunt alternativele” și apoi “Ce le oferim noi mai bun ca ei să își schimbe obiceiurile și să migreze spre soluția noastră?”

Am fi văzut că clienții cu bani au deja persoane dedicate pentru treburile gospodărești (secretare, asistenți personali, îngrijitori de proprietate etc). Că cei cu mai puțini bani au deja familia, prietenii, vecinii, curieratul, retailul și servicii online etc. iar cei care nu au mașini nu ar fi beneficiat de câteva servicii cheie. Acest tip de concurență a constituit un unghi mort, care ne-a costat afacerea, o gramadă de bani, timp și energie pe care le-am investit mai bine de doi ani.  Din numai câteva interviuri, am fi putut descoperi aspectul încă de la început.

Inovația în utilitate este esențială dar, deși este simplă, nu este simplistă și nici evidentă de la început. Un mugure de inovație cere disciplină și discernământ si… un proces. Procesul este esențial în orice tentativă de inovație, de a crea produse și servicii noi. Din păcate, procesul de inovație implicit este limitat la a imita concurența, a reacționa la sugestiile consumatorilor și a merge după sentimentul “din stomac”. Nici una dintre aceste strategii nu duce la inovația cu rost, care să redefinească jocul la nivel de industrie. În cel mai bun caz apar îmbunătățiri sporadice, ușor de copiat și pe care, mai devreme sau mai târziu, cineva le va oferi.

Deci… încotro? În Borcan sau în Ocean? Odată lansată afacerea, este ori, ori. Nu există cale de mijloc.

Conturează-ți pasiunea și convertește-o în utilitate

Well Magazine: În cadrul unui atelier ați lansat întrebarea “Cum poți transforma pasiunea într-o afacere de succes?” Atrăgătoare întrebare… Cum?

Tinerii pasionați de IT pot începe prin a-și contura pasiunea și a o converti în utilitate pentru oceanul de clienți (utilizatorii avizi și versați de azi) dar mai ales de non-clienți ai industriei (cum ar fi cei atehnici sau în varstă, copiii etc.) Să își facă un jurnal al pasiunii, să vadă ce îi atrage și ce îi irită la situația actuală, ce dureri pot rezolva și ce bucurii pot aduce prin IT și pe care industria de IT nu le oferă.

Să își dezvolte abilitatea de a observa utilitatea oferită la nivel de industrie și nu de companie, produs sau serviciu. Să învețe și să aplice Blue Ocean Strategy, sistemul de operare pentru dezvoltarea de oferte unice de pionierat și de strategii de creștere profitabile în afaceri.

Cei pasionați în IT pot descoperi că își doresc să creeze aplicații și sisteme cu utilități în termeni de:

  • Productivitate: să ajute utilizatorii să își rezolve problemele sau să-și facă treaba mai repede, cu resurse mai puține și la un preț mai bun;
  • Simplitate: să simplifice viața utilizatorilor, să reducă gradul de complexitate și confuzia, să elimine birocrația si durerile de cap;
  • Confort și Comoditate: să faciliteze accesul la ceva, să elimine barierele de acces și blocajele la participare;
  • Risc: să elimine sau reducă riscul sau teama utilizatorilor;
  • Fun: să creeze jocuri sau aplicații de entertainment și educație, să elimine plictiseala ori prăfuiala;
  • Imagine: să dezvolte statura, imaginea și vizibilitatea prin soluții IT de publishing, advertising, marketing;
  • Mediu: să ajute la coagularea de comunități, să ajute planeta, să elimine risipa, să fie prietenos cu mediul.

Celor care doresc numai să facă bani pentru că e mai ușor în IT le amintesc de cele 15.500 de companii care nu fac…

Curiozitate, excelență, persistență

Well Magazine: Dacă ar fi să nominalizați trei calități cheie ce definesc un antreprenor de succes în IT-ul românesc de astăzi, care ar fi acestea și cum pot fi accesate ori șlefuite? 

Întrebare grea. După mine, calitățile cheie sunt:

  • Curiozitatea pentru a depăși status quo-ul sau mentalitatea obișnuită,
  • Angajamentul pentru excelență și
  • Persistența în fața obstacolelor (abilitatea de a nu se lua prea în serios).

Dar cum îl faci curios pe cel necurios? Când mașina nu pornește într-o dimineață, devin curios sau furios? Ar fi o oportunitate de a învăța ceva despre mașina mea sau poate ceva chiar important dar … dimineața am nevoie de certitudine și nu de curiozitate în legătura cu mașina:)

Poate devenim mai curioși când ne simțim în siguranță, când cineva are grijă de noi… Dacă mașina mi-ar spune să nu îmi fac griji, că sistemul a comunicat deja problema, că cineva este în drum spre mine să o rezolve in x minute, că între timp sosește un UBER care să mă ducă la timp la întâlnire. Tesla poate? În aceste condiții poate voi avea liniștea să fiu curios, să mă întreb: oare ce s-a întâmplat?

Angajamentul pentru excelență: să nu tai colțuri, să vrei cu adevărat ca orice lucru iese din mâna ta să fie la 100%. Uită-te în jur și vezi câte lucruri ar trebui să funcționeze și nu funcționează așa cum ar trebui.

Persistența în fața obstacolelor: să ai abilitatea să spui adevărul, ție și celorlalți și să primești ajutor. Am pățit-o cu TimePal, am învățat dar nu m-am oprit.

Cred însă că cel mai tare silent killer este substituirea gândirii strategice și a discernământului cu adrenalina, cu adicția pentru acțiune, fără a lua în considerare direcția… Poate că un avion cu reacție zboară spre destinație cu viteza sunetului dar dacă ești cu 5-6 grade diferit de țintă? Unde ajunge? Dar când afacerea se deplasează cu viteza gândului?

 

Dan Mocanu este Arhitect de Inovație în Valoare, Director Blue City România și practician atestat Blue Ocean Strategy. A trăit de 17 ani în SUA, unde a facut studii postuniversitare în fizică, a predat la colegii din Seattle și a lucrat la Microsoft, în Redmond și Silicon Valley.
În calitate de arhitect de inovație în valoare, Dan este un catalizator pentru dezvoltare durabilă și creștere profitabilă accelerată, prin conceperea de produse și servicii care schimbă jocul și modele de avangardă în afaceri, organizații și leadership. De la întoarcerea sa în România, în 2004, el a declanșat rezultate remarcabile la nivel personal și profesional cu peste 2000 de antreprenori si executivi din 200 de companii locale și multinaționale.
Dan ajută organizațiile și antreprenorii să proiecteze astăzi industriile de mâine. În calitate de practicant Blue City, ajuta la proiectarea de astăzi a orașelor, județelor și chiar a țărilor de mâine. El face parte din renumita rețea globală de experți Blue City și Blue Ocean Strategy. Pentru munca sa de pionierat cu Fundația Regală Margareta a României, a fost distins cu Medalia Custodele Coroanei Române de catre Majestatea Sa Margareta a României. Printre clienții săi se numără și: AmCham România și AmChams în UE, Fundația Regală Margareta din România, NN Life Insurance, DLA Piper, HP, P&G, Building Support Services, Transylvania College, PORR Construct, BRD Societe Generale, ENEL
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like