Criza încrederii într-o lume plină de resentimente

Cel mai recent barometru global al încrederii tocmai lansat de compania americană Edelman înfățișează o lume plină de resentimente. Aflat la cea de-a 25-a ediție, Edelman Trust Barometer 2025 arată că 61% dintre cei 33.000 respondenți au nemulțumiri la adresa guvernelor, companiilor și a celor bogați. Resentimentele colective au la bază un set mai larg de aspecte, de la cel de ordin economic până la cel politic și cel societal.

Cercetarea condusă de Edelman Trust Institute s-a desfășurat pe eșantioane reprezentative ale populației din 28 de țări, între 25 octombrie și 16 noiembrie 2024, prin interviuri online. Prin tradiție, studiul urmărește nivelul de încredere al oamenilor în instituțiile guvernamentale, de afaceri, ONG și media.

Studiul relevă așadar că, pe plan global, 6 din 10 cetățeni manifestă resentimente, la nivel moderat (41%) sau ridicat (20%), bazate pe convingerea că guvernul și exponenții mediului de afaceri le fac viața mai grea, slujind mai degrabă interese de grup, iar cei bogați se bucură în mod nedrept de privilegii din partea sistemului în timp ce oamenii obișnuiți luptă pentru a supraviețui. Această convingere este mai pronunțată în rândul celor în vârstă (66%, 55 de ani și peste), comparativ cu cei tineri (58%, 18 -34 ani).

Majoritatea celor cu resentimente puternice consideră chiar că dacă ceva aduce cuiva un câștig politic, acel ceva implică un preț de plătit pentru ei. De altfel, mulți exprimă sentimentul că sistemul politic este defect astfel că, în 17 dintre cele 28 de țări incluse în sondaj, oamenii nu au încredere în Guvern.

Cei bogați sunt văzuți ca jucând un rol “malign” în societate, două treimi dintre respondenți considerând că aceștia nu plătesc taxele cuvenite iar legile care îi favorizează pe aceștia sunt în detrimentul “celor ca mine”. Pe lângă aceste frustrări, mulți văd un eșec al capitalismului, care face mai mult rău decât bine, în opinia a peste jumătate dintre respondenți (53% din populația generală, respectiv 55% dintre cei cu vârste între 18 și 34 de ani).

În aceste condiții, nemulțumirile crescânde ale oamenilor erodează mai mult încrederea în instituții, studiul evidențiind clar corelația dintre resentimente și lipsa de încredere. În Germania, spre exemplu, 41% dintre cetățeni spun că au încredere în instituții dar 69% dintre ei resimt frustrare moderată sau puternică. În Singapore, pe de altă parte, 65% dintre cetățeni afirmă că acordă încredere instituțiilor și doar 39% admit că sunt nemulțumiți.

Într-un articol publicat cu acest prilej, Richard Edelman, CEO Edelman, vorbește de o schimbare profundă a sentimentului popular, o trecere de la polarizarea în plan politic la un activism agresiv axat pe interesul personal al oamenilor, acela pentru un trai mai bun. El a menționat astfel că, în contextul electoral din 2024, cetățenii din mai multe țări occidentale – între care SUA, UK, Franța, Germania, Canada – și-au făcut auzită nemulțumirea iar unele partide au fost înlăturate de la putere.

Convingerea cetățenilor că sistemul este nedrept, guvernul și mediul de afaceri înrăutățesc lucrurile iar cei bogați se îmbogățesc și mai mult stă la baza unei frustrări în creștere, reiese din mesajul lui Richard Edelman. Fapt e că aproape două treimi dintre respondenți se tem că vor fi discriminați sau prejudiciați în contextul economic tot mai presant, chiar și cei cu venituri mari. Trei sferturi se declară îngrijorați că veniturile lor nu vor putea ține pasul cu inflația, iar mulți sunt preocupați de posibila pierdere a locului de muncă ca urmare a automatizării, inflației sau conflictelor legate de comerțul internațional.

Drept urmare, pentru ca schimbarea așteptată să se producă, 4 din 10 respondenți nu exclud o formă sau alta de “activism ostil”, precum atacurile online, răspândirea de informații false, amenințări sau comiterea de violențe, devastarea proprietății publice sau private. Această tendință se regăsește mai des în rândul participanților tineri la studiu, anume cei cu vârste între 18 și 34 de ani, conform analizei.

Edelman a identificat patru factori cheie ce stau la baza resentimentului colectiv, primul fiind pesimismul afișat de majoritatea respondenților în ce privește posibilitatea unui viitor mai bun. Astfel, doar 36% dintre participanți cred că situația va fi mai bună în viitor, și numai unul din 5 în țările vestice dezvoltate. În Germania și Franța, spre exemplu, doar 14%, respectiv 9% dintre cetățeni cred că următoarea generație o va duce mai bine.

Un al doilea factor este diferența semnificativă între încrederea față de instituții exprimată de cei cu venituri reduse (48%) și cei cu venituri mari (61%). Al treilea este constituit de neîncrederea oamenilor în liderii instituțiilor, care a atins un nivel fără precedent: 69% dintre respondenți sunt îngrijorați că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri și jurnaliștii îi mint. La acestea se adaugă confuzia ce planează asupra credibilității informației din spațiul public: 63% dintre respondenți susțin că este tot mai greu să discerni între știrile provenite din surse respectabile versus dezinformare.

În ce privește încrederea de care se bucură cele patru instituții majore măsurate de Edelman Trust Barometer, ONG-urile beneficiază de cel mai mare scor în rândul celor mai nemulțumiți cetățeni, fiind cotate cel mai bine la capitolul etică. Considerată o forță care aduce oamenii împreună, instituția ONG trebuie astfel să lupte împotriva divizării din societate.

Văzute în ultimii ani drept catalizatori ai schimbării în societate, cu scoruri mai mari la competență și etică, companiile sunt creditate cu mai multă încredere decât guvernele, cu mențiunea că „angajatorul meu” rămâne cea mai credibilă instituție în rândul angajaților. În orice caz, cum subliniază Richard Edelman, deși nu are autoritate de unul singur, mediul de afaceri are potențialul, și permisiunea unei mari părți a publicului, să abordeze problemele arzătoare din societate.

Cu certitudine, toate cele patru instituții majore au un rol de jucat însă de la instituția guvernamentală se așteaptă un nivel mai ridicat de competență, punctează CEO-ul Edelman, și livrarea de rezultate în beneficiul cetățenilor. Iar instituția media trebuie să dea prioritate informației de calitate, care să permită publicului luarea de decizii informate, în loc să vâneze click-uri.

Una peste alta, a conchis acesta, „este nevoie să ieșim din abisul unei societăți dominată de resentimente, unde ideologia devine identitate și violența e considerată o opțiune viabilă”. Scopul trebuie să fie acela de a oferi oamenilor sentimentul că au control asupra propriului destin, a adăugat el, și a determina o schimbare în bine în loc de amenințarea statutului social ori a bunăstării familiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like