Deși mulți au un loc de muncă, 70% dintre tinerii români ar fi dispuși să plece în străinătate pentru carieră și venituri mai mari, relevă sondajul Young Money Matters 2025. 59% dintre aceștia dețin economii pentru a se întreține o lună sau mai puțin iar 55% primesc un ajutor financiar din partea familiei. Peste două treimi dintre participanții la sondaj (68%) prevăd o creștere în continuare a costului vieții.
Sondajul realizat de Cook Communications în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 35 ani din România a urmărit relația lor cu banii precum și planurile de viitor. Studiul cantitativ online care stă la baza raportului „Young Money Matters ” din acest an a fost realizat de 3Gem Media Group în perioada 9-15 mai a.c, utilizând chestionare elaborate de Cook Communications. Studiul a fost realizat simultan în România, Cehia și Polonia.
Potrivit cercetării, majoritatea tinerilor români au un loc de muncă, iar puțin peste jumătate (54%) sunt angajați cu normă întreagă. Acest procent este mai mare în rândul bărbaților 62%, al celor din segmentele de vârstă 26 – 29 de ani (66%) și 30 – 35 de ani (67%). Aproape jumătate dintre respondenți (46%) câștigă un salariu la nivelul celui mediu național, în timp ce 35% câștigă mai puțin, iar 19% câștigă mai mult. Tinerii din segmentul 18 – 21 de ani câștigă mai degrabă un venit sub medie (44%), la fel ca 42% dintre femei.
Una dintre preocupările majore ale tinerilor este legată de locuință, 82% dintre aceștia considerând că statul ar trebui să facă mai mult în ce privește accesibilitatea locuințelor. Sondajul arată că peste jumătate (55%) locuiesc cu familia proprie (soț/soție/copii). Puțin sub o treime (30%) locuiesc cu părinții sau alte rude, însă în această situație sunt circa jumătate (49%) dintre cei cu vârsta între 18 și 21 de ani.
De remarcat faptul că mai mult de jumătate (59%) dețin economii pentru a se întreține o lună sau mai puțin, media fiind de 1,3 luni. Chiar și cei cu venituri mai mari au, în medie, doar economii care ar acoperi cheltuielile de trai pentru 1,9 luni. Iar un sfert dintre tineri spun că nu le rămân niciodată bani la sfârșitul lunii.
În ce privește categoriile de cheltuieli pentru tinerii români, alimentele ocupă primul loc (25%), acestea fiind urmate de utilități (16%) și timp liber (12%). Chiria se află pe locul 4, la egalitate cu economiile (11%).
În acest context, peste jumătate (55%) primesc un ajutor financiar din partea familiei. Acest sprijin scade odată cu vârsta, astfel că tinerii din segmentul 18 – 21 de ani ani se bazează cel mai mult pe acest ajutor (77%), comparativ cu doar 40% dintre cei cu vârste cuprinse între 30 și 35 de ani.
A câștiga suficienți bani pentru plata facturilor lunare (17%), pentru întreținerea lor și a familiilor lor (16%) și pentru a avea propria locuință (14%) rămân principalele aspirații de ordin financiar ale tinerilor români.
Potrivit sondajului, date fiind presiunile de tip economic, majoritatea (70%) ar lua în considerare mutarea în străinătate pentru a-și continua cariera și a-și crește veniturile. Dintre cei care s-ar muta din România, peste jumătate (57%) s-ar muta în UE și aproape un sfert (23%) în SUA.
O altă preocupare importantă a tinerilor din România este legată de o eventuală reintroducere a serviciului militar obligatoriu. Îngrijorarea se regăsește în cazul a trei din cinci tineri (62%), mai mare în rândul celor cu vârste cuprinse între 18 și 21 de ani (70%) și printre cei cu venituri peste medie (73%). Acest fapt are un impact și asupra obiceiurilor de consum ale tinerilor, peste jumătate (57%) dintre cei îngrijorați de reintroducerea stagiului militar obligatoriu fiind dispuși să economisească mai mult pentru situații de urgență.