Gallup: Cheia angajamentului este la manageri

Tot mai mulți angajați renunță la job, relevă o nouă analiză Gallup. Potrivit acesteia, în SUA companiile se confruntă cu un val de demisii (doar în luna mai au demisionat 3,6 millioane de angajați) și nu mai puțin de 48% din populația americană își caută, activ sau pasiv, un alt loc de muncă. În acest context, un articol(*) recent semnat de doi reprezentanți Gallup aduce în atenție sintagma “Marea Abdicare”, o expresie a fenomenului identificat în toate industriile, ce are drept cauză o problemă serioasă a climatului de muncă.

Articolul subliniază că cea mai mare rată a demisiilor se constată în rândul celor care nu manifestă angajament, adică 80% din numărul total al angajaților – potrivit unui studiu(**) desfășurat global de Gallup la începutul anului curent. “Marea Abdicare” reflectă în fapt o “Mare Nemulțumire” a oamenilor și nu poate fi vorba, remarcă autorii articolului citat, doar de nivelul salariului. Pandemia a schimbat modul în care oamenii muncesc, precum și felul în care privesc munca, și mulți au devenit mai atenți la calitatea jobului.

Învățare și creștere, motivație și inspirație

În opinia celor doi autori, inversarea acestei tendințe în organizație impune ca managerii să contribuie la angajamentul oamenilor, să cultive un sentiment al semnificației legat de activitatea desfășurată, să le ofere oportunități de învățare și creștere, să-i motiveze și să-i inspire. Acesta e tipul de manageri care determină oamenii să rămână… Odată crescut nivelul angajamentului față de job, oamenii se vor simți mai bine la muncă, vor fi mai rezilienți și vor atinge cote mai înalte de performanță.

Faptul că angajamentul și loialitatea celor din echipă depinde covârșitor de manageri este cuantificat, după cum reiese din cercetările Gallup, prin diferența de cost în cazul demersului de a “racola” angajați engajed (care ar pleca pentru un plus de 20% la salariu) versus cei disengajed (care ar pleca pentru aproape nimic). Pe de altă parte, minusul de productivitate survenit ca urmare a lipsei de angajament a oamenilor din echipă produce pierderi semnificative companiei. Așadar, concluzionează autorii articolului citat, cheia de soluționare a “Marii Nemulțumiri” este la manageri.

„Practica managementului este cu adevărat depășită”

Ei bine, nici aceștia nu sunt în apele lor. O spune Jim Clifton, Chairman & CEO al companiei de cercetare Gallup, într-un articol(***) publicat recent pe blogul său. Gallup a descoperit că managerii declară un nivel de stres și epuizare chiar mai mare decât oamenii pe care îi coordonează. Mai precis, punctează el, 130 de milioane de manageri din lume (care conduc 1,3 miliarde de angajați full-time) se confruntă cu probleme de sănătate mintală mai intens decât echipele lor. Clifton afirmă apoi tranșant: „practica managementului este cu adevărat depășită”. Undeva, pe parcurs, explică acesta, pe lângă formularele de la HR pe care managerii le aveau de completat, „am învățat că oferind gustări gratuit angajaților, o încăpere pentru meditație și o zi în care e permis să vii cu animalul de companie la birou, vom crea un mediu de lucru <luminat>”. Rezultatul este acela că doar 20% dintre angajații full-time din lume sunt dedicați muncii lor, fapt îngrijorător pentru că încetinește nu doar creșterea companiilor ci și productivitatea muncii la nivel global.

“Actul de a conduce este un act de coaching”

Soluția este în mâinile managerilor, susține Clifton, și anume maximizarea potențialului fiecărui angajat, cultivarea spiritului de colaborare și astfel facilitarea succesului echipei în demersul de a câștiga clienții. Bine punctat dar cum? Dacă era simplu, putem suspecta că, cel puțin în unele companii, s-ar fi implementat până acum. Pare că tot de la Gallup vine răspunsul, iar acesta este coachingul. Studiind ceea ce fac diferit cei mai buni manageri, Gallup a descoperit că la nivel de excelență, actul de a conduce este un act de coaching, nu unul de administrare. În susținerea acestei idei, este menționată o meta-analiză (având la bază 100 milioane de interviuri cu angajați), care arată că diferența între echipele cu cel mai mare grad de angajament și cele de la polul opus se datorează – în proporție de 70% – managerului echipei. În cuvintele lui Jim Clifton, „chiar există un glonț de argint pentru crearea unei culturi de înaltă performanță și dezvoltare”.

* The ‘Great Resignation’ Is Really the ‘Great Discontent’

** State Of The Global Workplace 2021

***Gallup Finds a Silver Bullet: Coach Me Once Per Week

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like