Angajați neimplicați, în căutare de job. Sau manageri mai buni?

Nivelul de stres se menține ridicat în rândul angajaților din întreaga lume, relevă Gallup în State of The Global Workplace 2023, studiu care descrie pulsul climatului organizațional de anul trecut. Astfel, deși procentul celor implicați (23%) a crescut față de ediția anterioară, 44% dintre cei intervievați declarau că au exprimentat mult stres în ziua precedentă, fenomen asociat cu diferite probleme de sănătate psihică și fizică.

Potrivit Gallup, la nivel global, un nivel mai înalt de stres se înregistrează printre angajații tineri și cei care care lucrează exclusiv de la distanță ori în regim hibrid. Stresul crescut resimțit de angajați din 2020 încoace (și încă de ani în urmă) evidențiază din nou necesitatea abordării de către liderii organizațiilor a stării de bine în mediul de lucru, cu impact direct asupra nivelului de angajament al oamenilor.

Cea mai recentă ediție a studiului arată în mod interesant că, deși cei mai implicați, americanii și canadienii sunt și cei mai stresați la locul de muncă (52%), ca și angajații din Asia de Est, în timp ce europenii manifestă stres în mai mică proporție (39%) dar și un angajament mai redus.

Însă faptul că numărul celor implicați la locul de muncă a mai crescut comparativ cu anul 2021 nu este foarte încurajator, dat fiind că – potrivit raportului Gallup – cei mai mulți angajați din lume sunt în continuare neimplicați. Mai precis, aproape 6 din 10 (59%) manifestă simptomele fenomenului numit „quiet quitting”, adică deconectarea psihologică de la munca pe care ar trebui să o desfășoare. Aceștia pot fi prezenți din punct de vedere fizic, chiar în fața computerului, dar nu știu ce au de făcut ori de ce anume munca lor contează. În plus, angajații lipsiți de angajament nu au o legătura bazată pe sprijin cu colegii, șeful sau organizația în care lucrează.

În aceste condiții, nu este surprinzător faptul că, potrivit raportului Gallup, peste jumătate dintre angajați sunt în căutarea unui alt loc de muncă, în mod activ sau pasiv. Ponderea celor care se află în această situație este de 51%, la nivelul tuturor regiunilor incluse în studiu. Între criteriile urmărite de aceștia se numără în primul rând un salariu mai mare, apoi un climat organizațional definit de starea de bine, precum și oportunitățile de creștere și dezvoltare.

În contextul dezbaterilor privind modalitatea optimă de lucru – la distanță, hibrid sau la sediu, studiul punctează că pentru fiecare variantă există avantaje, cum ar fi o flexibilitate mai mare în cazul lucrului „remote” sau posibilități de conectare, colaborare și mentorat în cazul muncii „on-site”. Dincolo de acestea însă, un nivel ridicat de implicare (și implicit unul redus de stres) are la bază calitatea relației cu cei din echipă și cu managerul, după cum subliniază raportul amintit.

De remarcat, de asemenea, că angajații neimplicați știu ce ar vrea să schimbe astfel încât mediul lor de lucru să devină unul în care merită să lucrezi. Astfel, la întrebarea ce schimbare ar face în acest sens, 85% dintre participanți au indicat aspecte care se încadrează în categorile: cultura organizațională, pachetul financiar și starea de bine. Pe lângă acestea, mulți respondenți au declarat că își doresc mai multă recunoaștere, oportunități de învățare, tratament corect, obiective mai clare și manageri mai buni.

Ei bine, prioritatea “better managers” este una de prim rang, așa cum subliniază Gallup în analizele din ultimii ani. Conform raportului publicat anul acesta, stresul angajaților a crescut accentuat încă din 2020 pe fondul pandemiei, dar era deja în creștere de peste un deceniu. Între factorii generatori de stres, Gallup a descoperit că managerii exercită o influență cheie prin modul în care contribuie la felul în care se simt oamenii la locul de muncă.

De unde și îndemnul pe care Jon Clifton, CEO Gallup, îl face răspicat la adresa liderilor din business, în contextul unei economii globale care încetinește și a costului imens pe care îl antrenează lipsa de implicare a angajaților (9% din PIB-ul global, estimare Gallup): „Change the way your people are managed.” În mesajul cu care deschide raportul de anul acesta, Clifton punctează concludent: „Management-ul de slabă calitate duce la pierderea de clienți și de profit dar, în aceeași măsură, la vieți mizerabile. Cercetările Gallup cu accent pe starea de bine la locul de muncă arată că a avea un job pe care îl urăști este mai rău decât să nu ai unul, iar acele emoții negative ajung acasă în cele din urmă, impactând relațiile oamenilor cu cei din familie. Dacă nu ai satisfacție la serviciu, este puțin probabil să ai o viață satisfăcătoare.”

CEO-ul Gallup merge mai departe și propune liderilor din mediul de afaceri două direcții clare de acțiune: Concentrați-vă atenția asupra angajaților neimplicați care, spune acesta, pot fi recâștigați prin operarea unor schimbări în mediul de lucru și Dați-le manageri mai buni, prin instruirea acestora în scopul dobândirii abilităților de coach.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like